- december 9, 2021
- Comments Disabled
Hi I’m Amy…!
Amy is een futurist, oprichter en CEO van het Future Today Institute, een strategiebureau dat onderzoek doet naar technologietrends die in opmars zijn om overheidsinstanties en bedrijven te helpen klaar te stomen op complexe toekomsten. Amy wijst ons de weg door innovaties die een kijkje geven in de toekomst van transport, welzijn, technologie, commercie en reizen … en de impact die ze op ons leven zullen hebben.
Ze is de auteur van verschillende populaire boeken, waaronder The Big Nine: ‘How the Tech Titans and Their Thinking Machines Could Warp Humanity’.
De invloed van AI
Amy schrijft over de machtige bedrijven die de relatie tussen mens en machines op zijn kop zet. Het lot van AI is volgens Amy in handen van negen grote bedrijven in America en China. De bedrijven gevestigd in America Amazon, Google, Apple, IBM, Microsoft en Facebook heeft ideeën over hoe een aantal van de grootste uitdagingen van de mensheid opgelost kunnen worden. Ondertussen is het Chinese deel Baidu, Alibaba en Tencent intens gebonden aan Peking en de eisen van de Chinese Communistische Partij.
De mens staat centraal, omdat onze gegevens worden gewonnen en verfijnd om de toekomst van AI te bouwen en welke rol The Big Nine heeft gespeeld bij de ontwikkeling ervan. Het zijn deze negen die de snelheid en richting bepalen. Patenten, infrastructuur en het ontwikkelen van de chips waar wij in de toekomst allemaal gebruik van gaan maken is in hun handen.
Amy beschrijft gedetailleerd de aannemelijke toekomst in de komende vijftig jaar naarmate AI vordert. In drie scenario’s variërend van optimistisch, pragmatisch en catastrofaal. Wat de kansen en risico’s zijn naarmate we verder gaan en hoe AI zou kunnen evolueren en hoe ons leven daardoor zal veranderen.
De krachtigste technologie van ons leven is nu in handen van slechts negen grote bedrijven. Deze technologie, kunstmatige intelligentie verandert het bedrijfsleven, de privacy, handel, landbouw, oorlogvoering, gezondheidszorg, onderwijs en zelfs onze relaties met elkaar. De organisaties die verantwoordelijk zijn voor onze toekomst worden aangejaagd door concurrentie.
Marketing, vrouwen en AI
De toekomstige marketingmanager is een vrouw, en wat kunstmatige intelligentie daarmee te maken heeft? De ontwikkeling van AI, welke bepaalde denktaken op zich gaat nemen, maakt dat bij mensen de kwaliteit van een sterk empathisch vermogen essentiëler wordt.
Wist je dat vrouwen hier beter in zijn? Vrouwen zijn namelijk van nature empathischer dan mannen. In marketing ben je steeds op zoek naar de beste manier om je (potentiele) klanten beter te leren kennen. Empathie als sociale skill is sterk verbonden met het vakgebied.
Mensen kunnen zich straks alleen nog onderscheiden als het gaat om het aangaan van persoonlijke relaties, emotie en empathie. Zo stappen we over van een denkeconomie naar een gevoelseconomie. Dat is een economie waarin kunstmatige intelligentie zich toespitst in het denken en de mens zich specialiseert in emotie en voelen. AI voert op operationeel niveau het reguliere en routinematige werk uit van de medewerker op de klantenservice. De desbetreffende medewerker kan zich nog onderscheiden door inleving en empathie. De vrouw zal dan de voorkeur krijgen boven de man, deze ontwikkeling heeft invloed voor marketing.
Amy geeft ons een kijkje in het huidige vooruitgangsniveau van AI en geeft enkele van de meest geavanceerde voorbeelden. Als Amy Webb gelijk krijgt, zouden we ofwel opgewonden, gealarmeerd of doodsbang moeten zijn door de opmars van kunstmatige intelligentie deze eeuw. Gelukkig is het zelfs voor een futuroloog onmogelijk om de toekomst te voorspellen. Dat geeft me hoop.
comments Are Disabled